Toyota învață de la Tesla: cum își schimbă strategia privind mașinile electrice
Toyota se confruntă cu trauma Tesla prin reaprinderea celebrului său mojo de producție.
Tesla a învățat lumea că ingineria de producție cu costuri reduse, ultraeficientă și în afara cutiei este sosul secret pentru fabricarea vehiculelor electrice moderne. Acum, compania care a inventat lean manufacturing sapă adânc în rădăcinile sale pentru a-și regândi fabricile, liniile de producție și logistica. Concluziile sale despre o modalitate mai bună de a asambla vehicule ar putea ajuta Toyota să scoată în grabă o nouă generație de vehicule electrice în doar trei ani.
Printre soluțiile pe care le va cuprinde: permiterea mașinilor să se conducă singure prin fabrici fără linii de asamblare.
Este posibil ca Tesla să fi învins Toyota la propriul său joc, reinventând aspecte cheie ale construcției de mașini. Dar gigantul japonez insistă că sistemul său de producție Toyota de renume mondial are încă o mulțime de trucuri pregătite. Iar directorii spun că descoperirile viitoare, bazate pe principiul testat și adevărat al companiei de kaizen, sau îmbunătățirea continuă, vor catapulta Toyota înainte cu mașinile electrice de generație următoare care vor sosi în 2026.
Desigur, admitem că Tesla are o tehnologie minunată”, a declarat Yoshio Nakamura, șeful adjunct al producției globale, pentru Automotive News. „Dar asta doar ne motivează să muncim mai mult pentru a ajunge din urmă. Dacă e să învățăm de la ei, nu va fi o copie. Le vom îmbunătăți prin kaizen.”
Nakamura și alți oameni de top Toyota și-au arătat noile tehnologii de producție în timpul unui briefing de o zi luna aceasta, la Centrul Tehnic Higashi-Fuji al companiei, la poalele Muntelui Fuji. Scopul lor este de a înjumătăți numărul de procese de producție, de a înjumătăți cantitatea de investiții în fabrică și de a înjumătăți timpul de producție necesar pentru configurarea noilor plăci de identificare.
Avansurile fac parte din noua „considerare BEV-first” a Toyota, declarată de CEO-ul Koji Sato. Toyota, în ansamblu, dorește vânzări globale de 3,5 milioane de vehicule electrice anual în 2030. Aceasta este comparativ cu doar 24.466 de vânzări de vehicule electrice la nivel mondial în 2022, astfel încât această creștere va necesita o regândire radicală, în special în producție.
„Șoc Tesla”
În timp ce inginerii de producție lucrează pentru a introduce noile tehnici în 2026, Takero Kato, președintele noii divizii de dezvoltare a bateriei-vehicule electrice a Toyota, Fabrica BEV, rezumă zgomotul astfel: „Scopul nostru este să schimbăm viitorul cu BEV-urile”.
Realitatea este că mulți dintre cei mai noi jucători auto din lume au schimbat deja fața industriei. Mărcile mai noi, cum ar fi Tesla și BYD din China, le-au dat fior bătrânilor de metal vechi din Japonia. Participanții mai tineri sunt eliberați de fabrici și lanțuri de aprovizionare vechi și nu sunt împovărați de preconcepțiile despre designul auto bazate pe arderea internă. Ei pur și simplu gândesc diferit și se vede în producția cu costuri reduse că este invidia oricărui guru kaizen.
Într-un interviu acordat anul acesta pentru ziarul japonez Nikkei, CEO-ul Honda Motor Co., Toshihiro Mibe, a numit răsturnarea „Șocul Tesla”. Dar Toyota a fost poate cea mai uluită când Tesla Model Y și-a eclipsat solida Corolla ca cel mai bine vândut plăcuță din lume în primul trimestru.
„A fost o lovitură mare care a început într-adevăr să încline lucrurile”, a spus un insider Toyota.
Unii observatori ai industriei au criticat tranziția Toyota la era EV ca fiind prea lentă și obscure. Debutul său EV, mult așteptatul crossover bZ4X, a avut o lansare dubioasă. La doar două luni după ce a ajuns pe piață în 2022, vehiculul a trebuit să fie rechemat din cauza temerilor că roțile ar putea cădea.
Dar multe dintre noile idei de producție ale Toyota o reflectă pe cele dezvoltate de Tesla, inclusiv integrarea verticală, trecerea la un șasiu rulant, o abordare fără linie de asamblare și o trecere la gigacasting, a declarat Sandy Munro, CEO al Munro & Associates din Michigan, care conduce demontează vehiculele și recomandă producătorilor de automobile îmbunătățiri.
„Planul Toyota pe care îl văd este foarte asemănător cu planul de producție Tesla și este bun pentru că, în prezent, acesta este cel mai bun de pe piață”, a spus Munro.
„Toyota trebuie să caute și în afară puncte de vedere contrare despre cum să conducă firma”, a continuat el, „cum să experimenteze și să proiecteze, cum să regândească producția și unde să găsească noua tehnologie”.
Munro a prezis că cel mai mare obstacol pentru Toyota va fi rezistența internă.
Fabrica BEV
Cultura corporativă a Toyota a fost uneori împiedicată de mândria unui șir de succese de decenii care au condus compania până în vârful industriei globale. Takahiro Ishijima, noul președinte al centrului de dezvoltare a vehiculelor Toyota, admite că acesta îl face pe cel mai mare producător de automobile din lume susceptibil de mulțumirea companiilor mari.
„Istoria Toyota este plină de succese”, a spus el. „Uneori aceasta este o piatră de poticnire”.
Noua abordare a Toyota este încapsulată în Kato’s BEV Factory, un grup independent dedicat vehiculelor electrice. Nu este o fabrică de cărămidă și mortar, ci o organizație care reunește toate funcțiile sub o singură umbrelă, de la proiectare și inginerie până la producție și vânzări.
Fabricarea va avea loc la fabricile existente sau pe noi linii de vehicule electrice cu tehnologiile inițiate de fabrica BEV implementate la acele site-uri.
„Planul Toyota BEV Factory este exact conversația pe care trebuie să o aibă pentru a scăpa de a deveni irelevantă”, a declarat Conrad Layson, analist senior de propulsie alternativă la AutoForecast Solutions.
„Planul BEV Factory ar aduce Toyota înapoi printre primii producători de automobile vechi în tranziția la vehiculele electrice”, a spus el. „Procesele de producție supravegheate de sistemul de producție Toyota aveau nevoie de o actualizare”.